Thunderstorms over Arches National Park.

11 juni 2015 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Deze morgen moesten we op tijd uit onze nest (hoezo vakantie?) omdat we vandaag onze hike in Fiery Furnache gingen doen. Deze wandeling mag je alleen onder begeleiding van een ranger doen omdat je anders gemakkelijk kan verdwalen in het labyrint van spleten en nauwe canyons. Deze hike hebben we al maanden geleden gereserveerd en we keken er heel erg naar uit.

Boven aan het verzamelpunt maakten we kort kennis met onze ranger Allison en de andere groepsleden. Er werd ons verteld dat er tegen de middag buien verwacht werden, dus een regenjas was wenselijk. Het zou ook een avontuurlijke tocht worden, met veel klim- en klauterwerk door smalle spleten... Nu regen, daar kunnen wij Belgen wel tegen en een berggeit kan het klauterwerk ook wel aan.

So far so good. We startten aan de hike en kregen ook veel informatie over het ontstaan van de arches, ... Halverwege de hike begon het ineens hard te regenen, maar wat veel erger was, kort daarna begon het ook flink te donderen. Oeps.

Onze ranger besliste dat het niet meer veilig was om de hike verder te zetten en we besloten om langs dezelfde weg terug te gaan (het laatste gedeelte was het meeste klauterwerk en dus niet meer veilig bij bliksem) Oké, safety first. Terug onderweg naar de auto hoorden we het wel flink donderen, maar de lucht boven ons was gewoon bewolkt. Eens terug boven aan de parking, zagen we pas wat er ons nog te wachten stond. In de verte was het gewoon zwart en je kon de regengordijnen echt zien. Via de walkietalkie van de ranger hoorden we ook berichten van andere rangers die alvast spraken van flash floods... daar gingen we weer...

Er werd ons ook afgeraden om erg hoog te gaan owv de bliksem, dus de meeste hikes vielen weeral uit de boot :-(

We besloten dan maar enkele viewpoints te doen, en wat voor! Als we net bij de volgende stop aangereden waren, werden we werkelijk omringd door noodweer. Wij stonden nog droog, en genoten van een fantastisch schouwspel van regenvlagen, bliksemschichten, donderslagen en een enorm dreigende lucht. Op een bepaald moment zagen we aan de andere kant van de parking de auto's met hun ruitenwissers aan, de eerste regenvlaag was aangekomen.

We besloten dan om maar even verder te rijden en even verder was er zo'n gigantische slag, dat we allebei verschoten en dachten dat er achter ons iets gebeurd was: niets dus alleen een vreselijk krakende donderslag. We besloten om dan maar netjes in onze auto te blijven en terug richting Moab te rijden.

We hadden ondertussen ook wel honger gekregen en genoten van een lunch bij "Eclectica". Omdat het ondertussen wel erg afgekoeld was en er nog geregeld fikse buien vielen, besloten we om naar ons hotel terug te keren en de blog van gisteren verder aan te vullen. Van zodra ons eten verteerd was, zouden we even gaan joggen, want dat is geen probleem in de regen. Maar wat bleek: de lucht was weer helemaal opgeklaard en we zijn fijn in het zonnetje in de omliggende buurt gaan joggen. Daarna nog een frisse duik in het zwembad en nog even nagenieten in het zonnetje.

Vanavond zijn we dan bij "Pasta Jay's" gaan eten, weeral heel lekker, maar veel te veel.

Voor morgen verwachten ze nog af en toe een bui, maar best terug warm en vanaf daarna zou het alleen maar beter worden :-)

1. Diet marjan:
    12 juni 2015
    Jammer dat jullie de hike moesten afbreken, had graag nog wat pictures gezien van deze hike, want het leek mij ook een spectaculaire hike. Hopelijk is het weer jullie vanaf nu beter gezind. Have fun.
  2. Roberto:
    12 juni 2015
    Hela vrienden...ziet er allemaal zo sjiek uit...geniet er maar van. Xxxx van ons 4.
  3. Marian:
    12 juni 2015
    jammer zeg ... maar evengoed mooie plaatjes ... geen kans om het vandaag alsnog te doen?
  4. Sandy:
    13 juni 2015
    Oh, jammer van die regen, dan ga je al weg uit België....

Maar de hike lijkt wel erg cool... (Ik veronderstel die laatste foto :) )

Groetjes!
  5. Sabrina (aa forum):
    14 juni 2015
    Wat een dag weer! Heerlijk om op afstand met jullie mee te reizen.